Hemvändarn

Tuesday, June 27, 2006

Pyssel, pyssel...

Jaha, då börjar jag sakta men säkert vänja mig vid mitt nya hem och mina nya omgivningar. För er som inte visste det tidigare har jag alltså flyttat tillbaks till min gamla hemstad. Så helt nytt är det förstås inte...

Ska jag vara ärlig har jag inte spenderat många timmar utanför lägenheten. För det första har det varit en hel del att packa upp och plocka in i den, som tur var, inte alltför övermöblerade lägenheten. Mina kära vänner; den vackra ljuskronan stoltserar ovanför det massiva skåpet igen. Den verkar hänga tryggt där. När vi har lyckats baxa ut skrivbordet till vardagsrummet kommer sovrummet att bli en lugn och harmonisk tillflyktsort.

Mitt lilla sommarprojekt -balkongen - fick ett tillskott igår i form av ett bord. Tyvärr finns inte bordet som hör till stolarna att få tag på nånstans i Sverige. Därför fick det bli ett substitut från Rusta. Det var ju mycket fint... men ack så högt det var! Jag tror att det blir en liten amputation där.

Idag ska jag börja måla vitrinskåpet. För ett par dagar sen skrek det allmoge om det. Men efter de omfattande operationerna: torkade-blommor-kassering och snickarglädje-reduktion börjar det likna något modernt som kommer att passa mycket bättre in till divansoffan och väggteven. Det som återstår är en färgförvandling från furu till mörkbrunt. Ser med bävan fram emot alla spröjsade glasdörrar...

Tänkte även hinna ner till färgaffären för att köpa en fin gräddvit nyans till köksväggarna. Det kommer att bli jättefräscht mot ekbordet och de askfärgade skåpsluckorna.

Som sagt det är ganska många små saker vi kommer att göra med lägenheten. Vi har valt billiga alternativ som... färg. Och en och annan blomma. Men det känns ganska viktigt, främst för mig, att det blir gjort. Det blir lätt en känsla av att vara inneboende om man bara flyttar in sina kläder och skor(!) utan att ha varit med att välja inredning. Det är en himla tur att P har riktigt bra smak och att jag kompletterar hans enkla och avskalade stil med vackra detaljer (läs ljuskrona, ljuslyktor och blommor).

Nej, det har blivit dags för frukost. Kanske ska sätta mig ute på balkongen och njuta av sol och ledighet ett par minuter. Skulle tro att min driftiga person sätter fart på mig inom kort!

Vi hörs!

1 Comments:

Blogger Mandragora said...

Vi är sååå stolta över att ha bidragit till att du fått din fina ljuskrona. Tänk va kul det är när man verkligen träffar rätt i presentvärlden. Iofs hade du väl hintat lite men ändå den lixom hör ihop med skåpet och dig oxå ju. Ja, jag är iaf proud. Ska ut o handla present till en kamrat från mtown i helgen..får se om jag kan träffa rätt igen.

12:03 AM  

Post a Comment

<< Home