Hemvändarn

Sunday, March 30, 2008

För miljöns skull

finns det otroligt mycket att göra. Och personligen tycker jag att det är naivt att säga att det ändå inte är någon idé eftersom det är de stora företagen det hänger på. För självklart ger det resultat om var och en (alltså fler än 5 miljarder privatpersoner) drar sitt strå till stacken. Man behöver inte göra det så svårt för sig utan byta ut några varor och vanor till miljövänligare alternativ och försöka hålla fast vid sitt nya tänk. Ska man tänka lite egoistiskt, vilket är något som brukar fungera bra när det gäller förändringsarbete, är det ju för sin egen skull både på lång och kort sikt.
Några tips från mig:
  • Köp alltid ekologiskt kaffe, kakao, te och bananer. Både miljö- och människosyn är helt bedrövliga på de konventionella odlingarna. De stora mataffärerna brukar försöka hålla samma pris på ekologiska och vanliga bananer. Detsamma gäller för kaffe. Skulle det råka skilja några kronor kanske man kan offra dem och istället veta att man bidrar till en friskare natur och en dräglig arbetsmiljö för de som jobbar där.
  • Equalé och Löfbergs Finaste har både KRAV- och rättvisemärkt kaffe och choklad. Chokladen (70% är den godaste jag ätit hittills).
  • Clipper (på hälsokostaffärer och delikatessbutiker) har massa goda och nyttiga röda, gröna och vita teer.
  • Låt blir torsken ett tag och låt de stackarna få en chans att öka i antal!
  • Ecologica - El Condor från Chile är ett av många goda ekologiska viner.
  • Lågenergilampor på så många ställen som möjligt. Tyvärr funkar de inte tillsammans med dimmer och kan verka onödigt dyra. IKEA är billigast och ger mest ljus för pengarna och tydligen så lönar det sig i längden.
  • Med barnvagn blir det självklart enklast att välja promenad istället för biltur. Det funkar även utan barn och barnvagn =) Hallå, inte är det nödvändigt att ta bilen för att gå en sväng på stan?
  • Ät grönt en gång i veckan! Fräscht, fullproppat med nyttigheter och inte lika påfrestande för naturen som kött och köttprodukter.
  • Ingen reklam tack! Ett enkelt litet ingrepp för att minska på pappersförbrukning och för att slippa några turer ner till pappersåtervinningen.
Jag har många förändringar kvar för att bli en riktig miljöhjälte men tittar jag på tipsen ovan så lever jag faktiskt som jag lär.

2 Comments:

Blogger Presentation said...

Hej igen!

Jag ska till öppna nu på måndag och även på ons en sväng så jag tar med mig grejerna dit ifall du kikar förbi. Annars kan du sms:a mig om du är på stan så kanske jag är i närheten,. 0709-650019.

Ha det gött!

Måste absolut testa den där ekologiska chokladen du tipsade om!! :-)

Kram Angelica & Anton

3:11 AM  
Blogger Presentation said...

Hej igen!

Jag mötte Marie o Ebbe igår och jag har lämnat grejerna till henne, tänkte att det är större chans att ni träffas :- )Visste inte om du vill ha den gula mössan, men du får pröva den , sen kan du lämna den på z-gränd på tavlan där om du inte vill ha den, eller när vi möts nästa gång hihi. :-)

/Angelica & Anton

1:15 AM  

Post a Comment

<< Home