Hemvändarn

Monday, November 24, 2008

Så här ligger läget

Jag har fått jobb! Detta gläder mig trots att det inte riktigt blev som jag tänkt mig. Förskolan jag ska jobba på verkar trevlig och ligger dessutom väldigt nära. Det första budet var att jag skulle få jobba fram till en månad innan den nya bebisen beräknas komma men tydligen kommer en omplacerad lärare att gå in på tjänsen någon gång under februari. Just nu tar jag nästan vad som helst bara jag får komma utanför hemmets väggar, göra och se något annat innan det är dags att vara mammaledig igen. De senaste intervjuer jag varit på har runnit ut i sanden och några besked har inte kommit trots att jag blivit kallad mer än en gång och allt låtit väldigt lovande. Vid två tillfällen har jag nämnt att jag är gravid och alltså inte kommer att kunna jobba längre än till april. Vid samma två tillfällen har kontakten plötsligt upphört vilket gör det lätt att dra vissa slutsatser... Jag har full förståelse för att arbetsgivare kan se det som en nackdel att den arbetssökande endast kan jobba begränsad tid och kanske även begränsat gällande arbetsuppgifter men när man själv står där känns det ganska orättvist.

Tanken var att Per skulle vara hemma med Liam fram till januari då vi kommer få en dagisplats till honom. Men plötsligt kan hans arbetsgivare inte bevilja honom föräldraledighet. Eftersom vi inte kunnat ge några besked angående när ledigheten ska träda i kraft har vi inte gjort en formell ansökan (som man inte kan neka) men däremot har vi i god tid berättat hur det ligger till och fått positiv respons. Nu är det tyvärr väldigt hög arbetsbelastning och Per är välbehövlig på sitt jobb... Så december kommer innebära att jag jobbar heltid, Per är hemma med Liam den tiden och får gå till sitt jobb när jag kommer hem. Familj och vänner ställer upp så gott det går men det kommer bli tufft. Och den planerade renoveringen får vi lägga på is vilket känns jobbigt eftersom vi, och framför allt Liam, börjar bli frusterade över det begränsade utrymmet. Jag hoppas verkligen att ledigheten beviljas i januari så att Per kan ta inskolning och de veckor vi står utan dagisplats. Hädanefter ska vi fylla i alla papper som finns och inte lita på muntliga löften.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Stumpan! Förstår att ni har mycket att tänka på men det mesta brukar lösa sig..
Hursomhelst - supergrattis till jobbet!!! Krama dina pojkar från mig.

11:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis till jobbet! Hoppas att allt annat löser sig till det bästa, det brukar det göra förr eller senare. Skönt med större lägenhet i alla fall, även om den inte blir renoverad direkt...

12:07 AM  

Post a Comment

<< Home