Hemvändarn

Wednesday, April 09, 2008

Angående

sjukdomar
Ush och fy! Nu tycker jag att det räcker med sjukdomar, feber, influensa, streptokocker och allt annat läskigt för både mig och mina nära. Det är otroligt hur nedbruten man blir av att vara sjuk. Från att ena sekunden känna sig i toppform och energisk till tusen till att segna ihop i en liten hög med värk i hela kroppen och feberfrossa. Börjar precis återhämta mig från årets andra förkylningsvirus och tyvärr verkar även Liam blivit smittad - blä!

boken No Kids
av författaren Corinne Maier som listar 40 skäl till att inte skaffa barn. Att uppfostra dem kostar lika mycket som en lyxresa jorden runt. Tacken man får är elaka ungar som kräver allt och som dessutom förstör sexlivet. Självklart finns det fördelar, eller snarare saker som skulle vara enklare, utan barn och jag är väl inte dummare än att jag förstår att boken till viss del skrivits för att provocera. Men jag har lite svårt att förstå att man måste skylta så med hur jobbigt det är när man har två egna barn på tolv och fjorton år. Författaren berättar även att hon under ett år vägrade hjälpa dem med läxorna eftersom det var för jobbigt för henne. Hmm, instämmer med Sofia Wistam: hon ger ju ordet bitterfitta en helt ny innebörd!

resor
Ja, jag vill! Helst skulle jag vilja åka till Thailand och dyka, äta massa god mat och bara njuta av den underbara atmosfären. Ett snäpp längre ner på listan hägrar Korsika dit vi kanske styr kosan i sommar. Ska jag vara ärlig räcker det med en resa till Sveg, bara jag får komma bort från stan några dagar!

läkare
Det finns en hel del att välja på... Igår hade jag turen att möta en riktigt härlig sådan. Han såg ut som Super Mario dessutom. Han tog mig på allvar och gjorde alla möjliga undersökningar för att jag skulle känna mig lugn. Han berättade att han arbetat på ett kvinnosjukhus i Pakistan och att han inför sina patienter lika gärna hade kunnat presentera sig som bin Laden. Där fick jag för mina fördomar om manliga gynekologer.

honung
Jag har blivit en honung-i-teet-person och har svårt att njuta av denna varma dryck om det är slut på honung. Igår var honungen slut. Och trots att jag slank in på affären enbart för att köpa honung kom jag därifrån utan. Vad händer då? Jo, min helt underbara vän A-L plingar på lite senare för att leverera en burk honung! Hon hade ändå varit och handlat och visste om mitt dilemma. Förutom att rädda mig från honungsabstinens hade hon dessutom varit här och tagit hand om Liam medan jag stapplade iväg till hälsocentralen (och träffade Dr Mario). Tack snälla du! Det är vänner som du som gör att man orkar med vardagen, till och med när man är sjuk.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Gjorde bara vad du skulle göra för mig!!
Ses snart.

5:21 AM  

Post a Comment

<< Home