Hemvändarn

Wednesday, May 23, 2007

No connection

En klok vän till mig berättade att när man är gravid hamnar ens intellekt på samma nivå som en ko. Kohjärnan träder alltså in. Kanske inte så konstigt att hjärnan inte klarar av samma utmaningar som vanligt med tanke på hur mycket som ska samordnas i kroppen under en graviditet. Förutom att jag ofta känner mig ganska dåsig och gärna ligger och idisslar efter maten så märker jag av min "nya" hjärnas kapacitet ganska väl i vardagliga situationer. Uttrycket "jag ber att få återkomma" måsta ha myntats av en gravid kvinna i en pressad stund. På skolan händer det ofta att jag får be mina elever vänta en stund eller kanske fråga en bordskompis så länge när de vill ha svar på frågor. Jag känner ju att jag skickar iväg frågan mot hjärnan för bearbetning men det verkar som att flödet stannar av någonstans på vägen för jag får inget svar tillbaka. Har man inga svar att ge kan ju i alla fall visa att viljan finns. Oftast så brukar jag komma på svaret eller lösningen till slut. Dessutom händer det rätt ofta att jag står och stirrar ner i en låda eller ett skåp utan att ha den minsta aning om vad jag letar efter eller varför jag gått dit.


Som tur är verkar det vara så att några positiva egenskaper även smugit sig in tillsammans med den sänkta intelligensnivån (ursäkta mig alla nötkreatur). Har du någonsin sett en stressad ko? Nä, just det. Jag har aldrig känt mig så lugn och... godmodig. Det känns helt okej att stå där som ett fån en stund och inte fatta någonting. Förr eller senare når budskapet hjärnan och då brukar det mesta reda ut sig. Det är tur att mina elever är vana vid att samarbeta och lösa uppgifter tillsammans och att mina nära och kära redan insett att det kan ta lite tid för mig att tänka just nu. Häromdan storspöade jag dock Per i NE! Jag hade visserligen satt igång en ganska spännande serie på tv:n som distraherade honom så vi kanske var på samma nivå... Jag har i alla fall lärt mig att uppskatta de sällsynta stunder då jag känner mig helt klar i huvudet. Resten av tiden känner jag mig ko-lugn.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vadå? Måste man vara gravid för att vara lika alert som en ko? Det där är mitt normaltillstånd...

3:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Om du sen får ett barn som aldrig sover ordentligt så kommer du att bli helt korkad och börja tappa ord. Idag sa jag till Nova att hon låter som en häst som grimmar. Jag menade gnäggar men ordet var helt borta. Det tog ett bra tag innan jag fick till det rätt. Det värsta är vad alla som inte kände mig innan jag fick barn ska tro. Idag såg jag faktiskt att två mammakompisar gav varandra menande blickar när jag som vanligt inte vissta var jag hade nycklarna, plånboken, vattenflaskan etc. Men de vågade väl inte säga nåt. Man ska inte bråka med någon som nästan aldrig sovit mer än 1,5 timme i sträck i snart ett halvår.

10:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Njut av lugnet gumman.... (medan du kan) ;).Ang din förvirring... NO comment *hehe*

7:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej du "anonymous" ;-)
Vi (jag och Sara) som känner dig sedan tidigare, blir inte det minsta förvånade när du inte hittar något någonstans! Det har du ju haft vissa problem med tidigare också, innan du fick Novisen, eller hur??!!
Jaja, så länge du vet var HON är i alla fall, så får man väl vara nöjd :-)
Kramar på dig och den snälla vän som jag lånade platsen av här inne för att trakassera en underbar syster litegrann!!

4:56 PM  

Post a Comment

<< Home