Hemvändarn

Thursday, August 02, 2007

Toalettrullssäkert förhållande?


Tro det eller ej Teri Herrera Eriksson men jag är en av de (få) som lever med en toalettrullssäker kille! Efter att än en gång läst THE:s krönika via goda vännen Lotta var jag tvungen att granska hur det såg ut hemma hos mig själv. Jag har ju aldrig upplevt avsaknaden av toalettrullsbyte, överfulla pappersinsamlingar och liknande som något problem. Eftersom vi ganska nyligen har flyttat ihop tänkte jag att det kanske var något enbart jag utförde utan att ha börjat reflektera över det. Mina iakttagelser visade dock att vi båda är lika ansvarstagande när det gäller byte av diverse rullar, ta ut sopor, se till att handla hem mjölk/schampo/tandkräm och liknande innan det är helt slut och boka tvättstugan innan ALLA kläder ligger i tvättkorgen. Trots att jag tycker att detta borde vara en total självklarhet när man lever tillsammans kan jag inte låta bli att känna mig lyckligt lottad. Detta är inget jag tidigare upplevt och genom vänner har jag verkligen hört skräckhistorier angående den skeva ansvarsfördelningen i hemmamiljön. Det märkliga är att min "duktiga" killes tvillingbror inte alls delar detta synsätt. Man kan tycka att de borde fått samma eller liknande värderingar med tanke på att de växt upp i samma miljö, är (exakt) lika gamla och i övrigt tycker och tänker ganska lika. Tydligen är det den/de boende, och enbart de, som ska byta toalettrullen. Detta trots att vi har den smidigaste lösningen man kan tänka sig för att underlätta detta. Ny rulle inom räckhåll, den enklaste rullhållaren som man inte ens behöver pilla loss och papperskorg alldeles under. Och att man kan fylla på lite i kylskåpet när man lånat lägenheten över helgen verkade inte ens finnas med på världskartan. Fascinerande hur olika det kan se ut!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det borde ju inte vara så mycket jobbigare att göra rätt på en gång istället för att ta fram rullen och ställa tillbaka den någon annanstans. Livets stora frågor fortsätter att fashinera mig. Jag skulle kunna skriva en uppsats i ämnet och är lite avundsjuk på dig som slipper gå och irritera dig på tomma förpackningar,kalsonger på golvet, osköljda glas och tallrikar överallt, kläder överallt förutom där de ska vara, skor som står mitt i vägen i hallen, att alltid vara den som tar upp posten från golvet. Och tro mig det görs inte annars. Jag gör ju mina resor hem ibland och där kan vi snacka om tomma toaletrullar och posthögar när jag kommer hem!

4:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

En stor kram till dig Lotta! Trots att det innebär en liten ansträngning att böja sig ner och plocka upp posten, ställa disken i diskmaskinen eller lägga kläderna i tvätten/garderoben så borde det vara så mycket enklare än att behöva kliva över dessa saker resten av dagen. Eller? Men, men man upplever världen olika.

7:19 AM  

Post a Comment

<< Home