Hemvändarn

Friday, July 27, 2007

Bra självbiografier

Vet inte vad det är som gjort det men när jag tittat igenom de senaste årens bokintag har jag märkt att jag läst en stor drös självbiografier. Jag vet att jag inte aktivt har letat efter den här typen av böcker, de måste ha tilltalat mig ändå. Tänkte tipsa om några bra, intressanta och gripande livsöden. Trots att man får ta del av misär, övergrepp, våld och andra helt fruktansvärda händelser är samtliga böcker hoppfulla och man blir grymt imponerad över den styrka dessa människor lyckats ta fram.

Nattens barn - Traci Lords
Sjuttonåringen som blev porrstjärna över en natt. Håller fortfarande på läsa den men kan meddela att den är svår att lägga ifrån sig.

The Ordeal - Béatrice Saubin (kommer inte ihåg vad den heter på svenska)
Saubins sanna berättelse om sin resa i Malaysia i jakt på äventyr och kärlek som slutar i en dödsdom och tio år i malaysiskt kvinnofängelse. Riktigt bra!

Den vita massajen - Corinne Hoffmann
En gripande berättelse om en framgångsrik schweizisk kvinna som under en resa i Afrika handlöst faller för massajkrigaren Lketinga och lämnar sitt tidigare liv för att leva med honom i en tillvaro som pendlar mellan himmel och helvete. Läs den!

Det ska bli ett sant nöje att döda dig - Magdalena Graaf
Långt över förväntan. Handlar om hennes våldsamma förhållande med sin ungdomskärlek och hur hon tvingas fly för sin och sin sons liv.

Pojken som kallades Det - Dave Pelzer
En hemsk berättelse om en barndom ingen ska behöva gå igenom. Den är nästan på gränsen till vad man klarar av att läsa.

Gömda - Liza Marklund/Mia Eriksson
Tror inte jag behöver skriva något om denna omtalade bok

Asyl - Liza Marklund/Mia Eriksson
Fortsättningen på Gömda

Slav - Mende Nazer
När Mende är tolv år blir hennes by attackerade och alla som inte lyckas fly blir dödade. Tillsammans med en grupp andra barn blir hon tillfångatagen och såld som slav i staden Karthoum, Sudan. Ifråntagen alla sina rättigheter till ett värdigt liv tvingas hon jobba från morgon till kväll och har ingen aning om hur det gått för resten av familjen.

En blomma i Afrikas öken - Waris Dirie
Den numera framgångsrika modellen och human rights-ambassadören Diries sanna berättelse om sin uppväxt bland nomadfolket i Somalia där könsstympning och bortgifte är tradition.

2 Comments:

Blogger laocoon said...

kan bara hålla med om att självbiografier är bra! har läst fyra av dem du skriver om, ska kolla upp de andra! själv håller jag på och läser "Vi måste tala om Kevin" av Lionel Shriver. Inte självbiografisk, men riktigt bra än så länge...

1:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

..och jag har faktiskt läst sex av de där böckerna! Det är ju precis så att trots de hemskheter man läser om så finns det en styrka i böckerna som smittar av sig

8:15 AM  

Post a Comment

<< Home