Hemvändarn

Tuesday, July 10, 2007

Hemma igen

Har tillbringat de senaste dagarna på resande fot vilket jag brukar tycka väldigt mycket om. Så och denna gång. Packade "Röda pärlan" full (vad annars) och började resan söderut förra måndagen. Första stoppet blev hos min goa mormor i Sundsvall. Fixade även sovplats hos vännen Ellenor där det även bjöds på god middag.

Följande dag tog vi oss till Gävle där vi åt BB-lunch i gassande sol med Svante. (För er oinsatta är BB = Brända Bocken, lunch och sommarkvällsuteställe No1 i Gävle). Hann även träffa Stina, Joel och Teodor innan vi körde vidare. Efter en lååångsam tur genom Stockholm kom vi äntligen fram till Nynäshamn där min kusin bor. Även min faster med man hade hittat dit och i vanlig ordning bjöds det på utsökt middag. Hann inte mer än svälja sista tuggan innan vi slängde oss i bilen och bordade Gotlandsfärjan. Några timmar senare befann vi oss på ett gryende, grått och dimmigt Gotland. Pers första och mitt fjärde besök på Sveriges största ö! Ska i form av en punktlista försöka göra en sammanfattning av dagarna på Gotland.
  • Perfekt boende på Fårö tillsammans med L8, Mattias, Nova, Sofia, Markus, A-L och viktigast av alla Mattias B som ägde stugan.
  • Numer är en stranddag = fem minuter bad, tio minuter "solande" (under filt), promenad i blåst och dimma samt ett snabbt intag av noggrant iordninggjorda enchiladas.
  • Flygbara (dyra) frigolitplan kan tydligen trollbinda mer eller mindre vuxna män i timmar.
  • I Visby kan man shoppa och äta oavsett väder! Tur att jag har en tung mage att släpa på och därför inte orkar med särskilt många affärer.
  • Gotland har en rik variation av smådjur. Vi har sett snok, ekorre, fågel, padda och rävunge. Tydligen är de även självmordsbenägna eftersom samtliga kastat sig framför bilen. Lyckligtvis var det den utan kohjärna (se tidigare inlägg) som körde så vi behövde inte uppsöka Djurkyrkogården.
  • Smultron är helt underbart goda. På Fårö växer de i STORA mängder - mums!
  • En gotländsk mil tar betydligt längre tid att köra än de som finns på fastlandet.
  • Gotland är väldigt vackert även när det regnar. Och regnet hindrar inte folk (mig) att äta saffranspannkaka med mycket grädde och sylt till.
Väl tillbaks på fastlandet körde vi till Uppsala där en skön bäddsoffa väntade. Tack Maria! Hennes katter tyckte det var jättespännande att få besök tidigt en söndag morgon och gjorde allt för att vi skulle känna oss välkomna... Hälsade även på Johan, Fia och lilla Molly innan vi åkte vidare till Gävle igen. Marie bjöd på mumsig blåbärspaj och Anna och Kenneth stod för boende. Tack igen! Trotsade regnet och tog en tur på stan i Sundsvall innan vi bilade de sista milen för att komma hem. Har fått med oss ett gäng härliga semesterminnen! Är dock beredda att sticka iväg en sväng till nån mysig stuga så fort solen bestämmer sig för att titta fram.




5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Låter som en bra vecka trots vädret! Även om det var tråkigt att vi inte hann ses är A & jag nog ganska tacksamma över att ni inte dök upp hos oss klockan fyra på söndagmorgonen, med tanke på att vi varit vakna 19 timmar dygnet innan och tittat på bilar... :)

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Välkommen hem gumman =) Ser fram emot att träffas så snart jag anlänt hem. Idag är det inte lika bra väder här som tidigare... bara typ 20 grader och lite moln ;). Tar med mig finvädret hem tror jag minsann. kramen

7:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken resa ni har gjort! Gött med vänner och släkt lite här och där. Ni är oxså välkomna att sova över hemma hos oss när ni vill! Vi har en soffa som snabbt kan förvandlas till en inbjudande säng å J är riktigt hemmma i köket...;) Ha d bäst så länge! Synes inom kort!

10:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Aha ni är redan hemma då vet jag det. Har funderat över hur ni har det. En bra beskrivning av vår resa tycker jag allt. Men vi fick ju även uppleva lite spännande promenader gjorda av två tjejer med dåligt lokalsinne samt en del mordmysterier. Kram

11:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Vilken suverän beskrivning av Gotlands-vistelsen! Jag hade inte kunnat gjort det bättre =)
Jag har faktiskt varit inne här och tjuvläst någon gång tidigare, fick adressen av A-L. Nu har ju även jag en blogg. Har du sett bilderna från Gotland?

Sköt om er så stöter vi säkerligen på varandra rätt snart.

Kram!!

3:45 PM  

Post a Comment

<< Home