Hemvändarn

Thursday, June 07, 2007

Vad gör man...

...när livet känns helt underbart? Jag har sex arbetsdagar kvar av den här terminen. Jag har hunnit göra allt jag vill hinna med innan jag slutar. Trots att den senaste tiden har varit helt okej känns det skönt att veta att jag snart lämnar en arbetsplats jag inte riktigt trivts på. Och jag behöver inte komma tillbaks om jag inte vill! Jag har en fin lägenhet som jag trivs i. Och trots att det skulle vara jättekul att bo i ett litet hus känns det inte som någon brådska. Vi trivs och får plats även fast vi kommer att bli en person till i hushållet. Jag har en helt underbar pojkvän som alltid ställer upp, ger uppmuntran och komplimanger, älskar mig för den jag är och masserar mina fötter när jag vill. Jag har många nära vänner som trots sömnlösa nätter, långa arbetsdagar eller egna bekymmer alltid kommer ihåg att ringa eller skicka en vänlig tanke den elektroniska vägen. Min familj finns där för mig till minst hundra procent och kommer alltid att göra det. Min kropp är helt fenomenal på att hålla mig hyfsat frisk och glad trots lätt "övervikt", pollenattacker, barnbaciller och värmeböljor. Självklart ska jag känna mig stolt över att jag tänker på att äta en bra kost, motionera, vara snäll mot mig själv och lyssna när kroppen behöver vila. Men ibland har man inte förutsättningarna och jag känner mig tacksam över att allt fungerar så bra.

I Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" ges rådet att varje dag tillsammans med ett par andra saker skriva ner något man är tacksam över. Jag tror att det är väldigt lätt att fokusera på det man inte har eller inte har uppnått och glömma bort att man faktiskt har väldigt mycket att vara glad över. Det är väldigt skönt de dagar man känner: vilken härlig vardag jag har! Och har man väl kommit in i ett positivt flow märker man att det är de simplaste sakerna som god mat, en kram, en bra dag på jobbet eller en lugn eftermiddag som är det som betyder mest. När man väl öppnar ögonen upptäcker man att det finns ganska mycket att vara tacksam för!

Kram på er!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härligt att läsa att du mår så bra, din positiva energi smittar av sig! Ha en superbra helg! Kram!

2:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

PUSS!! Du är för go du :)

8:45 AM  

Post a Comment

<< Home