Hemvändarn

Sunday, April 13, 2008

Banandilemma

Eftersom "vanliga" bananer odlas med extremt mycket bekämpningsmedel har jag bojkottat dem. Odlingarna dödar inte bara växter och djur utan gör även människorna som jobbar där och i närheten sjuka. Man skövlar dessutom regnskog för att kunna fortsätta odla bananer eftersom marken efter relativt kort tid blir helt utarmad. Dessutom fraktas de långt för att vi ska kunna äta dem. Nej, inget jag vill stötta.

Ekologiska bananer tar hänsyn både till människa, djur och natur genom småskalig odling och inga eller naturliga bekämpningsmedel. De fraktas däremot lika långt som de andra bananerna. Eftersom både människa, djur och natur får överleva på de ekologiska odlingarna innebär det att en del väljer att leva och bo... i bananen. Jag skulle slänga i mig en banan som mellanmål i helgen och gjorde denna fasansfulla upptäckt, detta är något jag bara trott varit en skröna. Något krasade till när jag skulle ta sista tuggan och hela jag stelnade till. Eftersom jag inte vågade göra någon närmare utredning är jag inte alls säker på vad det var jag tuggat på utan spottade snabbt ut det och var äcklad resten av dagen. Jag vet i alla fall att det inte var frukt...

Summan av kardemumman blir att jag slutar äta bananer helt. Kanske inte för alltid men på obestämd framtid. Det finns annan frukt som är lika god och inte lika insektsvänlig. Blä!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

På mitt jobb så drog en elev ut en lång mask ur en fiskpinne härom veckan. BLÄH!!! Att sluta äta fiskpinnar känns dock inte som någon värre uppoffring.

10:11 AM  
Blogger Zakko said...

Åh fy! Det var mycket värre än min lilla bananincident. Hon eller han kommer nog aldrig äta fiskpinnar igen...

11:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag fick en levande, ca två centimeter lång obestämbar insekt i en persika en gång... den hade käkat upp en del av kärnan och bodde därinne... fast lottas mask var faktiskt mycket värre...

9:40 AM  

Post a Comment

<< Home