Hemvändarn

Wednesday, April 15, 2009

Men nu är jag glad igen!

Efter att jag varit nära att ramla ihop i en gråtande hög på grund av sjuk Liam, en lång rad sömnlösa nätter, förlossningspanik och alldeles för stora tvätthögar kom påsken med några underbara lediga dagar. Lilla familjen gjorde ett ryck och fixade lägenheten i till bebisvälkomnande skick men framför allt tog vi ledigt och hade några härliga dagar i solen med massa god mat. Mitt inre kom till ro och jag hann känna mig bekväm vid tanken på att jag nog kände mig redo för lilla Freja.

På måndagens morgon kom Liam med kudde och vovve i högsta hugg för att krypa ner hos oss. Eftersom klockan bara var sex tänkte jag hämta lite välling åt honom så att vi kunde sova vidare. Men då gick vattnet! Med allt prat om hur snabb en andra förlossning kan vara och med Liams relativt kortfattade födsel i bakhuvudet var det inte mycket att fundera på. Farfar ringdes hit, stackars Liam fick tumla upp ur sängen medan jag försökte samla mig samtidigt som jag packade BB-väskan. Väl inne på förlossningen kunde man konstatera vattenavgång och att värkarna startat men inte var särskilt kraftfulla ännu. Vi valde att stanna kvar på sjukhuset eftersom Liam precis kommit till ro med farfar i TV-soffan och flyttade över till BB-avdelningen där vi hann fika lite frukost innan värkarna var ett faktum. När de väl kommit igång gick det undan så smärtlindring uteblev. Jag kände att jag fixade värkarna bra och var dessutom utvilad efter en natts vila. Lustgas provade jag däremot den här gången vilket hjälpte mig att slappna av och fokusera. Helt inne i värkarbetet missade jag dock att Frejas hjärtljud gått ner (navelsträngen hade lagt sig ett varv runt halsen) för helt plötsligt var rummet fullt av folk och sugklocka i beredskap. No more sugklocka tänkte jag och två krystvärkar senare var hon ute! Liten, röd och skrynklig och alldeles underbart söt - Freja fågelunge. En pluttig tjej på 48 cm och 2860 g men stark i både kropp och psyke föddes den 13 april 9.43.

Vi stannade två dagar på BB och har fått en perfekt start med välförtjänt vila, massa mat som fått igång amningen och tid att lära känna varandra. Per och Liam har varit på besök och lilla storebror har pussat och kramat sin syster men varit väldigt bekymrad över att hon haft mössa på sig inomhus =) Hade jag några farhågor över att det skulle vara problem att knyta an till ett nytt barn är de som bortblåsta. Det var förälskelse vid första ögonkastet!



9 Comments:

Anonymous erika said...

Meeeeeeeeeeen !!! När får man den spännande fortsättningen =). Det är ju som att se en serie och få vänta en vecka på nästa avsnitt det här. Ååååå spännande!!! Kramis

2:03 PM  
Anonymous Annalena said...

Och plopp så var hon ute!
Så var det med den rädslan ;-)

10:27 PM  
Blogger Schlagertönten said...

Nu får du berätta mer!!! Jag blir tokig snart ;).

Gick det fort? Gjorde det ont (så klart - men i jämförelse med förra gången)? Vikt, längd men framför allt - när får vi borta här beskåda skönheten på bild?!?!?!!!!!

Ge storebror och lillasyster en puss från oss i här U-sala! & en megakram till dig och Per!

11:43 PM  
Anonymous sara said...

Fniss! Jag har förgäves försökt skriva klart inlägget men tekninken har varit emot mig! Tredje gången gillt nu...

6:42 AM  
Blogger Schlagertönten said...

Ljuva, ljuva lilla Freja! Söt som socker!

Vad skönt att förlossningen gick bra & att du och lilltösa har fått vila!

P.s Visst är det fantastiskt - att man faktiskt kan älska ännu en liten knodd. Precis lika mkt som första. Magi!!!!

KRAMMMMMMMMMMMMMMMMMM

7:57 AM  
Blogger Lillstina said...

Åh vad jag längtar efter er gumman! Idag var jag och Teodor på leksaksaffären för att inhandla kläder(!). Väl där säger jag till Teodor att vi snart måste köpa en present till lilla Freja varpå han pekar på en jättelik monsterbil och utbrister Den vill Freja ha!

KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM

10:12 AM  
Anonymous Ellenor said...

Grattiskramar från oss!

Ellenor och Henrik

12:09 PM  
Anonymous Charlott said...

Åååh så söt hon är! Skönt att höra att allt gick bra, bra jobbat!!!

10:58 PM  
Anonymous Sara said...

Ja hon är goast i världen! Det kommer bli svårt att släppa ifrån sig henne framöver.

Fia: Det är förvånande att man rymma så mycket kärlek, det bara väller över ibland!

Stina: Freja viskade till mig inatt att hon önskade sig en monsterbil =)

1:10 AM  

Post a Comment

<< Home