Hemvändarn

Sunday, May 24, 2009

Vad som hänt

I veckan kom G och hälsade på. G är Liams kompis och han är två månader äldre. Två månader och en hel ordlista äldre än Liam. Vilken tur att jag inte är särskilt orolig när det gäller mina barns utveckling. Annars hade jag säkert funderat över när Liam ska börja prata. Fast pratar gör han ju för fullt. Medan G slängde ur sig "bil, boll, köra traktor, dricka mjölk" osv kontrade Liam med "biglibogliblo" och tittade uppmanande på sin kompis. G tittade storögt tillbaks och försökte förstå vad Liam menade. Andra favoriter är "mamma" som han använder som benämning på de flesta vi känner. "Nenne" brukar han säga om Freja (och ibland även om skinka, mormor eller vatten). Han härmas ibland och sjunger mycket men begripliga ord kommer väldigt sällan. Vi väntar med spänning på att höra honom prata!
Mina goa arbetskompisar kom förbi och grattade lilla Freja och jag passade på att bjuda på middag. Tusen tack för fina presenterna.
Jag och L var på Brunkullan och åt god middag i onsdags för att fira hennes födelsedag och framför allt få sitta ner och äta och prata i lugn och ro.
Helgen tillbringar vi i Höglunda. Jag och Liam leker, gräver, plaskar och fikar, Per står på vedbacken och Freja äter och sover. Härligt, härligt!

5 Comments:

Anonymous Annalena said...

Det känns skönt att veta att vi har en extra syster som kan ta hand om den andra, när någon av oss två "originalsystrar" inte är närvarande ;-) ! Bra att hon fick ett firande det här året i alla fall!
Kraam

3:59 AM  
Blogger Jenny said...

Thilda väntade länge med att kommunicera med så kallade riktiga ord, men så plötsligt... Satte hon ihop hela meningar och nu undrar jag snarare var avknappen finns:-) Det är bra att du inte oroar dig, allt har sin tid. Kramar.

4:43 AM  
Blogger laocoon said...

Ha ha, min mamma frågar redan nu varje gång vi pratar på telefon om Leona har börjat prata än... Det har hon inte, kan jag ju säga (ja, förutom mamamama och babababa då, som man kan tolka lite som man vill...)

8:00 AM  
Blogger Vicevärden said...

Ja det är bra spännande med kommunikationen! Själv fasar jag inför första gången det kommer poppa ur en svordom ur lillans mun, jag vet ju att jag är den skyldiga..;)

12:17 AM  
Anonymous Sara said...

A-L: Ja, L blev firad på ett bra sätt - god mat som fick ätas i lugn och ro!

J: Även jag befarar att det kommer vara ett ostoppbart ordflöde när det väl sätter igång =)

C: Pappa brukar träna Freja att säga "lampa" och "morfar". Hon är ju en snabbt växande tjej så kanske hon och Liam börjar prata samtidigt.

K: Jo, ordsanera försöker vi göra båda två men konstigt nog tycker jag att jag använder fler svordomar nu än innan barn. Hur länge kan man skylla på amningshjärna?

8:03 AM  

Post a Comment

<< Home